söndag 1 oktober 2017

Bollnäs Ess 2017

Ännu ett inlägg som börjar med att mitt liv är kaos, men den här gången var båda mina reskamraters liv också kaos så den ena valde att stanna hemma första dagen, den andra hade packat på tre sekunder precis som jag. Vi två satte oss i bilen och var så uppe i varv att vi höll på att köra fel. Igen. Det händer varje gång vi ska till Bollnäs.

På den nästan två timmar långa resan hann vi dock få ner axlarna, ventilera allt som hänt och börja komma ner i vanlig samtalston i stället för det där gälla, pipiga och ibland gnälliga.

Vi var ganska sena i år så det kändes som att vi mest bara stressade runt. Jag bestämde mig för att byta klass då min första klass verkligen inte lockade. Snodde från Carola som skippade sina pass på fredagen och bytte sedan i repan så både min och Kickis resa på Bollnäs Ess började exakt lika.

Pass 1 - Procedo Platform 9 Rebuild Yourself
Hade inga förväntningar men det hela handlade om att göra kring 1000 utfall/knäböj på en matta med olika siffror. Fötterna skulle således placeras på de olika siffrorna efter instruktioner och tanken är att utmana kroppen, att göra sitt knäböj lite annorlunda, fötterna vinklade lite annorlunda. Vi hade vikt ibland och ibland inte. Armarna skulle sträva mot golvet eller mot någon speciellt vinkel. Massor med instruktioner, kaos i huvudet men tiden gick otroligt fort och det var kul. Jag var helt genomsvettig men tyckte ändå inte att jag var slut i kroppen. Men träningsvärken på lördag morgon och fortfarande. Herregud.

Pass 2 - Challenge Yourself med Mårten Nyhlén
Utepass, kul! Mårten är extremt härlig och han lyckades coacha 160 personer (!) på ett effektivt och bra sätt. 3 varv med 45 sek jobb på 10 stationer per varv. Det var "nudda mage" (där ena foten skulle vara i ringen ovan, jobba två och två), balansera med äpple på huvudet (gå ner till sittande), armhävningar, sprint, kasta däck, burpees, draken, "snurr-hopp", balansera på core-bollar och utfall. Kul pass, massor med energi och så är han ju så söt. Under uppvärmningen körde vi några sidohopp och då plötsligt säger han: "ja alltså jag har en telefon i fickan!!!!" och efter det kunde ingen låta bli att titta i hans mellanregioner där något hoppade runt. Några damer fick en klädsam rodnad på kinderna.... Åh om jag kunde ha honom som PT.
Sen skulle vi ha varit på föreläsning med Mårten men då våra kroppar fortfarande var något stressade och vi var hungriga som så vargar så valde vi att avsluta dagen för att få egentid på det mysiga bed and breakfast som Kicki bokat. Rätt val. Lyxmiddag.
På lördagen vaknade jag rejält mör i mina baksidor men annars var känlan bra.

Pass 3 - Yin yoga med Cecilia Gustafsson
ALLA borde få uppleva detta. ALLA. Hennes ord borrar sig djupt ner i själen, de väcker saker i kroppen som jag trodde var döda, de väcker känslor som är jobbiga men också positiva. Tårarna rullade nerför kinderna men jag ville ändå aldrig lämna min matta. Jag önskade att det aldrig skulle ta slut. Jag skulle behöva en Cecilia i mitt liv. Fantastisk. Kanske det bästa passet på konventet.

Pass 4 - Les Mills Grit Strength med Jenny Ahlin
Att gå från yin yoga till Grit är väl inte helt smart.... Min kropp var mjuk, andlig och fylld av namaste-tankar men det gick att väcka den. 30 min hardcore styrka. Jenny var fantastiskt pedagogisk, det var lätt att följa henne, hon "på-ade" i god tid vad som skulle komma och hur länge. Så kul!
 Toksvettig....

Pass 5 - Ride with you heart med Matthew Griffiths
Spinning, jag hade sjukt stora förväntningar att få cykla med Matthew. Han tog spinningen till Europa för 20 år sedan och har varit en kändis i spinningvärlden sedan dess. Jag har aldrig gått på hans klasser tidigare. Dessutom började han med att säga att det här skulle bli hans sista klass, att han lägger spinningskorna på hyllan efter det här. Hur stort!

Men nej. Det var inte bra. Inte alls. Matthew var mer intresserad av att spegla sig i sin sidospegel än att coacha oss. Jag hade otroligt svårt att motivera mig själv då min puls heller inte kom upp (jag tror jag lagt in fel maxpuls i systemet för hur jag än jobbade kom jag aldrig upp mer än till 80 %). Och ibland var det svårt att förstå vad som skulle göras och hur länge. Nej, det här gillade jag inte.
Lunchpaus och sedan hade jag två föreläsningar kvar då vi kommit överens om att hoppa över sista passet för att åka hemåt i stället.

Föreläsning med "The Mauler"
Föreläsningen var i intervju-form där Alex pratade kring sin träning, hur han sätter mål, vad hans mål är (bli bäst i världen, ta bältet), familj, karriär. Ja lite allt möjligt. Men det kom aldrig nära, det kändes som att allt var uppgjort från början "ställ inte frågor om min stökiga ungdom", "ställ inte frågor om min tid på anstalt", "ställ inte frågor om känsliga saker"..... Lite tamt och ytligt men ändå coolt att få lyssna på någon som han. Det kändes också som att han inte var helt bekväm i situationen, att han blivit ställd inför något som han egentligen inte ville göra.
 När föreläsningen var slut rusade han ut till mångas besvikelse. Men alltså, fattar ni hur STOR han är??? Skulle inte vilja möta honom. Intervjuaren var ju en "vanlig" kille, dvs inte alls liten....

Föreläsning med Markus Torgeby "Löparens Hjärta"
Jag har lyssnat på Markus två gånger förut men ändå dras jag till honom. Första gången var jag och Fredrik på ett löparevent i Stockholm där vi fick lyssna på honom och också springa med honom. Redan då var jag fast vid hans tankar, hans sätt att göra allt så enkelt. I dag fokuserade han mycket på just enkelheten, fly inte från problemen utan lös dem, våga bemöta dina rädslor. Hans historia är fantastisk, läs boken om du får möjlighet!
Summering
Bra konvent som vanligt, önskar kanske att jag vågat testa lite annorlunda klasser men nu blev det inte så. Orkade liksom inte ta mig ut ur komfortzonen. Härligt trött i kroppen i dag och den där jädra förkylningen som ligger och lurar ligger fortfarande kvar i vallgraven och stör. I dag blir det nog en dag i soffan då jag plugga in det sista i RPM-programmet och läsa ut min bok om The Mauler. Bra dag.

Inga kommentarer: