onsdag 17 maj 2017

Marre testar - Island

Jag har länge haft Island på min bucket list över länder jag vill besöka så när det kom ett mail i december om en re-union som skulle ske just på Island då en del tjejer bor i Sverige, andra i USA och Island råkar ligga typ mitt emellan. Dessutom har vi turen att ha en tjej som kommer från Island med i gänget. Win, win!


Jag valde att åka med Iceland Air vilket fungerade kanon. Flygresan var väldigt billig (1500 kr tur och retur för mig) men det var ungefär det som var billigt... Till Island åker man inte på budgetresa direkt utan för den exotiska naturen och kulturen.


Jag landade torsdag kväll, tog en sightseeingjogg i Reykjavik till bland annat Hallgrimskikja. Det var blåsigt och stormigt men ack så vackert. Sen anlände resten av tjejgänget.
 Hittade ett punkmuseum (och penismuseum också för den delen) men hann inte in där.
Fredag morgon tog vi vår hyrbil till Blå Lagunen. Vilket ställe! Vi hade tur då det var väldigt lite folk där just den dagen så vi flöt runt, gjorde ansiktsmask, drack juice, bastade och hade det bra. Åk dit, det ligger mellan flygplatsen och Reykjavik.
På eftermiddagen shoppade vi lite och tog det lugnt innan trevlig middag.


Lördagen ägnade vi åt att åka the Golden Circle. Bra tips är att hyra egen bil så att du själv kan välja hur länge du vill stanna på varje ställe.


Först ut var Thingvellir (eller hur man nu skriver det med vanliga bokstäver). Det är en plats där lagarna reciterades en gång per år och även diverse tvister skulle lösas. Ibland med dödlig utgång - herrarna halshöggs och kvinnorna dränktes i forsen. En fin kyrka fanns där också och premiärministerns sommarbostad (precis brevid kyrkan och kyrkogården).
Vi stannade här väldigt länge, så länge att vi alla blev alldeles hangry och fick stanna på första bästa ställe för lunch.


Vidare mot Geysir - också coolt. Den största gejsran är inte längre aktiv (den sprutade vatten upp till 80 meters höjd) men lillebrorn sprutade 30 meter och det räckte gott och väl. Flera källor med kokande vatten fanns här.
Vidare mot Gullfoss, ett gigantiskt vattenfall i två nivåer. Så häftigt!
Såg också flera klungor med landsvägscyklister, vilka vikingar! Det regnade på tvären och vinden var inte att leka med. Jag kommer aldrig mer att klaga på vinden här hemma.
Men nu började vi få bråttom då vi bokat bord på ett fancy ställe för avsmakningsmeny. Kan vara den bästa maten jag någonsin ätit.
 
Val fick jag testa, se nedan.
Söndag delade vi upp oss, vissa shoppade, andra hälsade på sin mamma och jag sprang en mil i storm.


Efter lunch drog vi oss mot flygplatsen och det var dags att lämna ön för denna gång men jag ska absolut åka tillbaka.


Så summering:
* Ta med mycket pengar
* Hyr egen bil (kolla dock villkoren noga för du får betala väldigt hög deposition på vissa hyrbilsfirmor)
* Fråga om tips för att hitta smultronställen

Inga kommentarer: