måndag 27 mars 2017

Bucket list - tema Kilimanjaro

Ni vet en sån där lista med saker som en drömmer om. Stora och små. Har ni en sådan? Jag har genom åren haft en men jag har liksom tappat bort den någonstans så jag ska tillverka en ny. Nedan några exempel från min tidigare.


Medoc Marathon - avbockat
New York Marathon - jag var där men det blev inget marathon sprunget pga storm så den kvarstår
Långsemester á la backpacking i Thailand - hepp, flera gånger
Whistler skidåkningsporr
Ö-luffa i Grekland
Cykel/vinresa i Italien eller Frankrike
Kona Hawaii för att se (ej delta) VM i Ironman
Grand Canyon
Nya Zeeland
Island - händer i maj, looking forward
Göra en Ironman - hepp
Besöka ishotellet
Inkaleden
Bestiga ett berg


Så på temat bestiga ett berg besökte jag en föreläsning om just detta tillsammans med några andra triathlon-vänner. Det var företaget Swett som hyrde in sig på Naturkompaniet och fyllde hela affären med nyfikna äventyrare. Nicklas Lauttakoski har bestigit detta berg 12 gånger men han har också cyklat till Kina och varit med i TV-programmet "Naked and afraid" där han tillbringade 3 veckor naken i Australiens vildmark. Öööööh. Men har var ganska normal ändå. :)
Swett har svenska guider, de har en unik väg upp till toppen, en väg som inte är som en E4 upp utan man är ganska ensam. Servicen är i världsklass - bärare som tar all din packning (utom dagsryggsäcken), tält som står uppställda när du kommer fram till lägerplatsen, egen kock som lagar trerätters middagar osv.
Resan börjar med en hotellnatt, fortsätter sedan med bussfärd till nationalparken och sedan följer 8 dagars klättring (varav 1,5 dag är nedstigning). Det är fyra olika klimatzoner som passeras - från regnskog till glaciär. Kilimanjaro är 5 895 meter högt, temperaturen kan under dessa dagar variera från 30 plusgrader till minus 15 och undvik regnperioden som är från mars till maj. De som bestiger berget är alla typer av människor från 16 till 77 år och de flesta (kring 85 - 90%) når toppen. De som inte når den bryter pga dålig mage, att de inte klarar höjden eller att de inte har motivationen med sig.

Så hur förbereder man sig för detta äventyr då? Jo, träning underlättar ju. Gärna längre pass lågintensivt, gärna med ryggsäck och de kängor som du tänker använda vid äventyret, gärna backträning. Fundera också på dina motivationsfaktorer - varför gör jag det här egentligen? Bra att veta när motivationen tryter och frågorna hopar sig under färden.

Packlistan då? Jo det här tycker Niklas att man ska packa med:
Bra ryggsäck (du bär ungefär 6 - 8 kg under dagen)
Drybags att packa i
Kängor som går över fotknölen och som du gått in ordentligt
Stavar
En tjockare dunjacka
Underställ (ej bomull)
Hanskar och mössa
Vattenflaska
Solglasöong
Kanske ett par extra skor att byta till i lägren

Visst verkar det coolt? Resan kostar 34 900 kr exkl flygresa till Tanzania (flyg från 7500 kr i oktober). Du kan addera safari eller Zanzibar till resan. Swett har också andra resor som Inkaleden (vilket jag kanske är ännu mer sugen på).

Så hur sugen är jag på en skala? Det låter jättehäftigt, verkligen! Men det är också mycket pengar så det gäller att väga för och nackdelar. Vad kan jag göra för annat för 43 000 kr? Något med familjen? Kanske ska vänta in en kris eller två....

Inga kommentarer: