måndag 2 januari 2017

Mitt 2016

Nytt år, nya möjligheter men innan 2017 helt tar över gör jag på klassiskt bloggarsätt en resumé över året. Inte på det sättet jag brukar med att tala i termer av tävlingar och träningar utan ett försök till en mer personlig summering och mina perspektiv/mina insikter. Och det här är vad jag känner exakt just nu i denna stund, i morgon kanske jag hade valt ut andra saker. :)


Största minnet från 2016
Åh vad svårt. Det finns så många stunder och minnen under ett helt år. Jag väljer ett ögonblick som inträffade i början av november i Livingston, USA. Jag följde med Dottern när hon skulle lämna av "sina" barn och just där och då får jag en sån overklig känsla av ett sammanhang som inte går att förklara. Att se sitt barn vara del av något större, ett äventyr som hon själv skapat och kastat sig in i utan något som helst skyddsnät och att hon fixar det på ett sätt som är helt otroligt bra. Min dotter! Det är galet. Jag är så stolt över henne.


Det här gjorde jag mest av under 2016
Stressade. Jag stressade hit och jag stressade dit och jag sprang som en galning för att hinna med alla saker som skulle fixas och trixas och donas. Under våren arbetade jag långt över det antal timmar som är normalt, Sonen bodde heltid hos mig och var inte sig lik, Pojkvännen hade det jobbigt, jag pressade in träning, reste mycket, satte höga krav på mig själv på vad jag skulle prestera och åstadkomma, hade ständig ångest och dåligt samvete för att jag inte hann vara där jag ville vara. Phjuuuu. Jag förstår inte hur jag överlevde den här våren.


Mina största vinster under 2016
Att jag höll ihop, att jag inte föll sönder och samman fast jag trodde det flera gånger. Det är en högvinst och jag tackar kroppen och knoppen för det å det allra ödmjukaste.


Mina motgångar 2016
Kalmar Ironman 2016. Inte själva tävlingsdagen utan vägen dit. Jag har aldrig upplevt den här känslan av apati, att inte ens träning längre är roligt, att allt bara är jobbigt och jag kan verkligen inte ens förmå mig att ta mig utanför tröskeln. Jag är glad att jag ställde mig på startlinjen och jag är ännu gladare att jag kom över mållinjen men var det värt det?


Det här saknade jag 2016
Min Dotter. Herregud vad jag saknade henne hela hösten (och saknar henne nu). Det värkte i bröstet när hon åke i juli och värken sitter kvar.


Det här uppskattade jag verkligen 2016
Vänner! Herregud vilka vänner jag har! De står där i vått och torrt och lyssnar för hundrafemtioelfte gången på exakt samma story som jag drar och finns där. Även om de inte alltid tycker att jag gör så bra val i livet så gillar de mig och stöttar mig för att jag är jag. Puss på er alla! Ni vet vilka ni är!


Vilket inlägg väckte mest reaktioner 2016?
Det här.


En bra sak från 2016 som jag vill ta med in i 2017
Känslan av att det räcker att vara lagom, att inte alltid behöva prestera 200 %, att känna att det jag gör är bra på riktigt.


Vad gjorde jag 2016 som jag inte brukar göra?
Jag vågade göra saker som jag egentligen inte vågar. Som att cykla velodrom. Hurra för det!


Hit åkte jag under 2016
Det blev en del resor, både inom Sverige och utanför men här är utlandsresorna som jag gjorde privat.
London med Sonen, vi behövde egentid och tid att hinna prata om saker. Det fick vi. Det är häftigt att resa med barnen när det blivit lite större!
Finland med Sonen och Pojkvännen. Alltid underbart.
Riga med de ovan samt några extra småkillar. Här ute på morgonlöpning.
Bornholm med Pojkvännen. Härlig cykling!
Bordeaux för att springa Medoc marathon, fantastiskt roligt!
New York för att träffa dottern.


Detta berörde mig starkt under 2016
En vän till mig fick cancer. En elak sort som inte går att ta bort. Det är obegripligt och svårt och har berört mig väldigt mycket. Det har fått mig att tänka på mitt liv, mina val mer än en gång.


Årets vackraste dag
Det finns så många fina dagar men jag väljer två dagar- dagen då Dottern tog studenten, det var en otroligt vacker dag och en stor dag.
Och en helt vanlig sommardag när jag hängde vid en sjö och vaktade en hund medan Sonen rodde och rodde. Hela dagen. Magiskt.


Summering
2016 har varit ett omtumlande år. Det har funnits så många dalar och toppar i mitt år att jag inte ens kan räkna dem. Jag är inte van vid det och jag vet inte om jag heller vill ha det så. Jag vill naturligtvis inte att livet ska vara mellanmjölk men att det ha det på det här sättet är inte bra för mig. Jag behöver mer stabilitet och kontinuitet och jag behöver fundera vad jag behöver lägga till och ta bort för att få det jag behöver. Men i det stora hela har 2016 varit ett fantastiskt år med många härliga skratt, många härliga möten och mycket energi. Det tar jag med mig till 2017.

Inga kommentarer: