måndag 24 november 2014

Spinningutbildning

I helgen hade vi spinninginspiration på mitt gym. Alla spinninginstruktörer + några till som eventuellt funderar på att hoppa på sadeln var samlade. Utbildningen startade med en kort presentation av var och en och sedan tjopp, tjopp upp på sadeln och leverera den låt du valt ut. Trots att jag inte är spinninginstruktör valde jag att ha med en låt för att få en känsla och framför allt feedback. Vår ledare för dagen var ingen mindre än Jim Berg, den superduktiga landsvägscyklisten som också utbildar i Les Mills RPM förutom sina egna utbildningar.
Min tanke om jag ska köra klasser har hela tiden varit att få de mer landsvägslika och mer lika den träning jag kör själv dvs långa, långa intervaller. I dag har vi inget sådant upplägg på gymmet vilket jag saknar. Men som min låt valde jag en backe under dryga fyra minutrar med kort återhämtning i mitten, för övrigt tung och med en "förning"/spurt på varje topp. Svårt att förmedla känsla, svårt att förmedla hur tungt tung är, hur kadensen skulle vara osv. Nyttigt för mig att känna på. Sen borde jag ha genrepat låten men det fanns det inte tid för.
Efter att alla kört sina låtar fick vi feedback var och en (fast i grupp). Alla fick feedback på att vi inte arbetar i takt med musiken, att vi har för fladdriga pass (upp och ner i puls) och att vi saknar tydligt syfte med passet. Varför ska vi stå? Varför flytta händer? Varför intervall på 30 sekunder? Varför backe med spurt? Så bra!

Resten av dagen ägnade vi oss åt teori, passupplägg, träningslära och annat nyttigt. Vi fick också testa på Jims egna pass som avslutning på dagen. Det var ett riktigt härligt pass med 3 x 4 minuters intervaller och sedan 3 x 2 minuters snabbare intervaller men med samma motstånd. Jag fick känna hur det var att trampa riktigt tungt och i takt med musiken (för att säkerställa att jag håller samma kadens hela tiden dvs bibehåll kadens och motstånd under alla intervallerna).

Jag fick så otroligt mycket med mig från utbildningen! Nu är jag riktigt taggad på att köra igång spinning så som jag själv vill träna spinning! Ge mig bara några fler timmar på dygnet så ska det nog gå!

Inga kommentarer: