måndag 18 november 2013

Spartan kettlebells certifiering

Jag och Johanna bestämde oss för att ta vårt kettlebellsinstruerande och kunnande ett steg längre - vi vill certifiera oss. För att göra det behöver man givetvis en grundutbildning, den är två dagar. Sedan måste du träna själv i ungefär sex månader innan du kan certifiera dig. I mitt fall var det 1,5 år sedan jag gick grundutbildningen så jag fick gå den en gång till. Väldigt lärorikt!

Innan certifieringen fick vi några mail där Spartan påpekar vikten av att träna, träna, träna innan, att alla vi som kommer på certifieringen verkligen gjort allt för att ta oss till en hög nivå gällande kettlebells. Vi ska vara starka, ha korrekt teknik, inga skador - helt enkelt förberedda för en tuff helg.
Johanna och jag åkte ner på fredagen för att hinna ladda, äta god mat, prata och kunna sova längre på lördag morgon. Vi hinner också gå en sväng på Hotell Nostalgis museum, coolt!
Dag 1
Dagen började med hej och välkomna, meddelandet "ni har inget här att göra om ni inte kommer att ge järnet och verkligen vill det här för vill ni inte det här så är dörren där". Väldigt mycket upprepande av meddelandet. Väldigt mycket. Vi fick en kort uppvärmning och sedan PANG - snatchtest i sex minuter. Då stod vi två och två, fick snatcha 3 minuter på en hand, 3 minuter på den andra. Med fyra coacher som gick runt oss och noterade hela tiden. Alla delar i en snatch ska sitta perfekt - från svingen till upptagning, utlåsning, nedtagning, andning, rubbet. Nervöst.

Vi fick innan testet reda på att vi skulle bli betygsatta från 1 - 5 på alla delar som ingår i en snatch. För att bli godkända måste vi ha minst betyg 3 i varje enskild del. När testet var över gick coacherna och pratade ihop sig, kom tillbaka och vi fick höra att vi var usla allihopa. EN av oss (totalt 12) kanske hade fått godkänt men inte mer. Vi fick meddelandet om dörren igen.
Efter det gick vi igen svingen grundligt, sedan enkelsving, clean och snatch. Övning, övning, övning. Två och två fick vi jobba där den ena gav feedback och den andra svingade. Mycket bra sätt att lära sig att korrigera andra men också för att lära sig själv. Sen var det lite frustrerande ibland när vi kanske hade uppfattat något olika eller om personkemin inte är helt hundra (men så är det ju också i verkliga livet när vi ska coacha någon så det är nog bara bra).
Dag 2
Kort uppvärmning och coacher som var betydligt mer avslappnade och till och med småsnackade med oss. Det märktes tydligt att första dagens hårdhet var ett "spel" och nu var tanken att de skulle vara snälla coacher. Vi fick börja med jerk-test, även här två och två och totalt 6 minuter med fyra coacher sniffandes runt och betygsättning även här. Johanna kör sitt test ovan.

Resten av dagen gick vi igenom jerk, gick igenom hur vi ska sätta ihop program, fick prova på att sätta ihop ett cirkelpass till en klient och köra ett Activio-pass med Betty. När vi var färdiga med allt detta trodde vi nog alla att helgen var slut. Men nej. Nu skulle vi återigen visa upp alla våra färdigheter igen. Dubbelsvingar, enkelsvingar, clean, snatch och jerk. Plus jerk en gång till en i taget. Jag kunde inte fokusera på något annat än att händerna och axlarna värkte, jag har ingen aning om var min kula landade, hur jag andades eller något annat. Helt tom i huvudet.

Nästa steg
Efter de sista testerna fick vi sätta oss ner, prata lite om helgen och då trodde jag att vi skulle få reda på om vi klarat oss eller inte. Men nej, ingen fick någon feedback om testerna, ingen fick reda på om vi ens var nära en godkänd certifiering utan nu får vi vänta några dagar på skriftlig feedback, uppgifter som ska skickas in samt en video som ska visa att vi utvecklat oss utifrån de brister vi uppvisat. Tålamod är en fiskares bästa vän som Sonen brukar säga.

Summering
Spartan är ett härligt företag med en härlig anda - det är hård träning men hjärtlig stämning. Certifieringen har precis ändrats och jag tycker att man ännu inte hittat rätt. Det är inte helt genomtänkt och den lovar mer än den ger. Jag hade velat diskutera mer programmering, mer rehabträning, mer sportspecifik kb-träning mm som också utlovades innan. Chris (kursledaren nedan) är en fantastisk person med fanstastisk förmåga att lära ut, att säga rätt saker och det märks att han är oerhört kompetent. Det vore kul att få höra mer om hans kunskaper.

Jag känner att jag har fått bra tips på min teknik, hur jag ska kunna utveckla mig ännu mer. Jag har fått tips om hur jag ska se vad någon gör för "fel" när de tränar kb, hur jag ska tänka för att rätta till felen. Jag har blivit motiverad att träna hårdade och tyngre, mer attityd. Jag kommer att göra allt som krävs för att få mitt cert och är väldigt motiverad till det.
Feedback till Spartan; fundera över planeringen så att ni får med alla delar ni vill, fundera över den här nedbrytningsteorin ni har (tuffa/hårda dag 1, mjuka dag 2) för där har ni kvar att jobba på, bra med många, duktiga coacher, adressera inte "ni är kassa" till hela gruppen utan ge personlig feedback för att få gruppen att växa men dock en stor eloge för att ni försöker få till en certifiering värd namnet - jag ska vara stolt den dagen jag lyckas få den kvalitetsstämpeln som ni vill ha på era coacher!

Inga kommentarer: