fredag 29 november 2013

Black Friday och benspark

Black Friday kallas i USA den dag som infaller dagen efter tacksägelsedagen. Det är USA:s största shopping- och readag. Det är traditionellt även dagen då julhandeln inleds, och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa. Namnet kommer sig av att det är denna dag många butiker går från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna. Ett antal amerikanska webbutiker erbjuder billigare varor denna dag och riktar sig då även till kunder utanför USA.

Livet rullar på lite för fort nu för att det ska vara bekvämt. Men i morse vid sju skickade jag iväg den sista bunten av presentationsmaterial som jag tokjobbat med så nu ska jag andas några andetag innan jag tar tag i nästa aktivitet. Och i kväll får jag äntligen ställa fram stakarna i fönstret, som jag längtat.

Jag jobbar också hårt med att följa mitt schema men också på att säga nej för att inte lägga för mycket saker ovanpå schemat (som jag är ruskigt bra på annars). I dag hade jag för mig att det stod löpning på mitt schema men tydligen var det simning. Synd, för jag hade kunnat ha en simdate i dag men har skaffat mig två löpdates i stället. Återstår att bedöma om jag ska simma eller ha löpdates.
Coachen har lagt mycket fokus på simning på sistone, det är bra. Nästa lördag ska jag och Mannen iväg på filmning. Iiiiiihhhhhh! Jag tycker att det börjar kännas mer avslappnat och lugnt men Fröken Simfena tycker att jag har alldeles för brett mellan benen i rotationen. När jag i går försökte rätta till detta blev det i stället en mycket stel och konstig simning.

Nu har jag läst på om benspark (gäller crawl) och hittat följande råd och rön (rent generellt, inget specifikt om hur brett det ska vara mellan benen):

* Benspark påverkar din simhastighet med 1 % vilket innebär att du inte ska lägga ner mer än 10 % av din totala energi på benen
* Allmänna rekommendationen är att ju längre distanser, desto mindre benspark (en benspark per armtag är riktlinjen för längre distanser, 6 benspark per armtag för korta distanser)
* Det är viktigare att träna in en bra kroppshållning i vattnet än att få en mer kraftfull benspark, det hjälper dig mer framåt
* Främsta målet med benspark är att hjälpa till med rotationen i crawl
* De flesta crawlskolor lägger ner för många timmar på benspark, i stället bör fokus läggas på flytläge, rotation och kraftfulla armtag
* Eftersträva streamline i hela kroppen, även benspark men fokusera mer på framdrivning och rotation

Så precis som jag och Fröken Simfena diskuterade kommer jag att lägga ner fokus på benen en stund och invänta expertens utlåtande.

Här kan du hitta några teknikövningar. Här hittar du en bra beskrivning över hur armtaget skall göras. Här hittar du några simtyper, började genast kategorisera mina simvänner och mig själv. :)

Inga kommentarer: