söndag 20 oktober 2013

RAID 2013 - The Story

Måste erkänna att jag var pirrig inför dagens start. Jag och Mannen har aldrig ens övervägt att tävla ihop, jag förstår fortfarande inte hur jag fick idén.

Innan tävling
Sovit dåligt, Mannen har snarkat hela natten så jag har slagit till honom minst 20 gånger. Utan att han ens märkt det. Suck. Men det gick ganska bra på morgonen i alla fall, vi kom iväg som planerat. Var vid tävlingscentrum dryga två timmar innan start och kunde i lugn och ro hämta ut kartorna, kika på dem, åka en sväng med bilen för att säkerställa de första sträckorna och dricka kaffe. Mycket kaffe. Jag var supernervös, mest för att Mannen krånglar så mycket innan tävling. Han blir aldrig klar. Det ska bytas kläder, det ska gås på toaletten hundra gånger, ätas lite till och så där håller han på. Men till slut stod vi vid starten och det var 15 minuter kvar. Phu.

Febril aktivitet inför starten av långa klassen.
 Kändis från hemma-byn. Han kallas Tarzan och visst syns det? Stark och grym.
 Mannen funderar var han ska ställa cykeln.
 Många kartor blev det.
 Mannen rådfrågar arrangörerna om råd.
 Innan start, nervösa men ganska glada. 

Prolog
Tävlingen startade 11:00 med mix och dam, herrarna i kort klass startade en kvart senare och den långa klassen hade startat 09:00. Prologen var 1,7 km lång och jag hade mycket hög puls. Det gick lite över min förmåga och ändå sprang ALLA om oss. Deprimerande. Speciellt när jag vet att Mannen är så mycket snabbare än jag och hade kunnat ta alla.

Löp-orientering
Dags för första korta etappen, ca 2,5 km lång. Det gick bra, lätt orientering och ganska lätta ben.

Paddling
Hoppade i kanoten och hoppades på det bästa. Vi har inte alls tränat ihop och jag är rädd för vatten. Men det gick riktigt bra! Ungefär 5 km paddling (fram och tillbaka på Fyrisån) och vi klarade det på 40 minuter. Mannen paddlade som en Gud så jag kunde mest sitta där fram och chit-chatta och se snygg ut.

Löp-orientering
Kort löpning och några kontroller tillbaka till TC.

MTB-orientering
Nu kom den långa MTB-orienteringen. Vet inte exakt hur långt det blev men skulle kunna tippa kring 27 km och den första och sista delen var bara transportsträckor på tråkig asfalt 25 minuter vardera. Trampade hårt och benen surnade några gånger men då fick jag en hand i ryggen som gjorde att jag orkade fortsätta. Lätt orientering här också, det var bara en gång som vi kom lite fel.

Löp-orientering
Den sista orienteringen, gick mycket bättre än förväntat, ungefär 6 - 7 km lång och här hittade vi alla kontroller direkt. Glada tog vi en slutspurt in i mål. Fortfarande gifta med varandra.
Summering
Jag tog ut mig rejält, det var kul, vi hade en härlig dag, hade önskat lite roligare MTB-åkning och kanske lite svårare orientering (hallå, var det JAG som sa det där?). Total tid ca 3:42, total sträcka ca 45 km. Om vi kommer att tävla igen? Tja, det tror jag nog. Men då måste jag lära mig att springa liiiiiite fortare. Träffade en kändis vid prisutdelningen, Vestling himself. Hans fru har typ fött barn förra veckan och kom tvåa i damklassen. Vissa bara har det. Avundsjuk? Jag? Nääää.....
Efter loppet
Viktigt att fylla på med bra mat efter.
Nu har jag checkat in på Arlanda för tjänsteresa.
Och så firar jag med en god drink med is.

Inga kommentarer: