tisdag 8 oktober 2013

Kona Ironman

I helgen är det dags för alla (?) triathleters våta dröm, Kona Ironman. Många atleter kämpar i flera år för att få tag i en slot (biljett) till detta stora event, långdistanstriathlons VM. Från Sverige åker i år 28 starka kvinnor och män för att simma utan våtdräkt i 3860 meter i ett hav fullt med hajar, cykla 18 mil på asfalt som ångar av värmen och kastvindar som ideligen byter håll och avsluta med 42195 m löpning när kroppen är helt slut på salter och mineraler efter en hård och varm dag. Lycka? Kanske. Men inte för mig som deltagare, kanske att få vara på plats någon gång och uppleva atmosfären och se alla duktiga atleter.

Kona Ironman fyller 35 år i år, det är ju som bekant där allt började 1978 med 15 deltagare på plats. I år är det över 2000 atleter som startar.
The Energy Lab, delen av banan som beskrivs som den tuffaste, en lång uppförsbacke till Queen K.

I helgen när jag umgicks med Pasi Salonen så berättade han att han har som mål att bli världens bästa 50-åring på triathlon. Och det kan man ju bara bli på Hawaii. Därför ska han dit nästa år och den platsen skaffar han sig i Texas i maj. Punkt slut. End of story. Någon i gruppen frågade hur han kunde vara så säker på det, det fanns väl en massa 49-åringar som tänkte likadant men han svarade lugnt "hur ska jag annars göra, jag bestämmer mig för hur jag vill att saker och ting ska ske och överraskande många gånger blir det exakt så som jag bestämt". Målbilder var det ja. Bestäm dig för vad du vill göra så blir det så mycket enklare att komma dit. Pasi jämförde det med ett pussel - om du bara har en påse med 1000 bitar och ingen kartong så är det ganska knivigt att lägga det, har du däremot kartongen med bilden så blir det betydligt enklare.

Men det handlar också om lite tur. Pasi berättade om en tjej som han coachade fram till Kalmar Ironman, hon gjorde en tid närmare 16 timmar men fick ändå en plats till Kona då de andra fyra i hennes åldersgrupp tackade nej. Modig tjej som tog chansen!
IMG_4707
Om du vill följa en triathlet på plats i Kona - klicka in på Calles sida. Det är killen som jag lyssnade på för ungefär ett år sedan, alldeles i början av min triathlonkarriär. Han kan det här med målbilder han. Bild från Calles blogg.
image
Eller varför inte hälsa på hos Emelie Danielsson (ni vet Karl-Johan Danielssons duktiga fru). Bild från hennes blogg.

Och i min triathletsvärld så morgonsimmade jag. Och tänker varje gång - varför gör jag inte det här oftare? En helt underbar start på dagen och kroppen fattar faktiskt ganska fort att det är dags att vakna och köra igång med fysiskt arbete. Körde övningar, bl a skovl och så 10 x 25 m med start på 45 s. Bra blandning och mycket nöjd när jag klev upp med ringar runt ögonen.

Inga kommentarer: