onsdag 29 maj 2013

Det här med simning

I vår simhall är det ganska givet hur/vart olika personer simmar - om det är vuxensim och alla banor används av vuxna människor kan det bli lite knepigt men annars gäller regeln barn/lek på bana 1och 2, snabbare sim/crawl på bana 3 och 4, bröstsim på bana 5 och 6. När jag var i Falun sist och simmade (eftersom vår simhall stängde 1:a maj, grrrrrr) var det lite annorlunda. Där var det hopp och lek på tre banor, dykare på en bana, snabbsim på en bana och motionssim på tre banor. Där stod det klart och tydligt att du INTE fick simma frisim eller fjäril på motionssimsbanan och på snabbsimsbanan simmade toksnabba simmare med snygga voltvändningar. Inte lätt...

Såg att någon mer än jag har problem med andra simmare, lär här. Instämmer till fullo!

För övrigt simmade jag i går, hade en urusel start där allt kändes fel men kom in i det efter en stund. Mitt pass bestod i insim (100 meter bröst, 2 x 100 meter frisim lugnt) och sedan en serie med olika intervalllängder och intensitet. Den längsta var 400 meter och jag passade på att ta tiden på ett ungefär, hamnade under 10 minuter vilket är klart godkänt trots att kroppen kändes seg.

Hela serien (parantes anger intensitet där 1 är lågt och 5 är det allra högsta du kan prestera):
400 m (4)
100 m (3)
200 m (5)
50 m (2)
100 m (5)
30 sekunders vila mellan varje intervall.

Nedvarvning med 200 m frisim.

Skönt pass!

Inga kommentarer: