fredag 12 april 2013

Tester

Nu när jag har en coach "tvingar" han mig till tester nu och då (det finns säkert en periodisitet i det också, precis som med allt han "tvingar" mig att göra). Det är läskigt, riktigt läskigt. Även Mannen gör testerna och han tycker om möjligt att det är ännu värre. Det handlar om att pressa sig, våga kliva utanför boxen och leverera. Just nu kör vi tester på löpning 3000 meter samt simning 400 meter. På grund av min långa sjukdomsperiod har jag bara gjort två tester än så länge och den senaste visade en klar förbättring jämfört med den första.

Jag hjälper ett par tjejer med träning också, där gör vi också tester men då mer styrketester. Vi gör ex 3-minuterstestet (upp och ner på en bräda, ta pulsen direkt efter 3 minuter, vila i 30 sekunder ta pulsen och vila 60 sekunder ta pulsen, läs av i en tabell hur "bra" din återhämtningspuls är), plankan, benböj, amrhävningar, tunga thrusters, dips, rörlighet och annat skoj.

Vågar du göra tester? Vågar du se om din träning verkligen ger resultat eller om du harvar omkring med samma resultat? Har du en "mätrunda" oavsett vilken sport du utövar? För dig som springer kan Cooper-testet vara bra att genomföra ex en gång i månaden. Spring så långt du kan på 12 minuter, kolla hur långt du kommer och läs av resultatet. Det var superlänge sen jag gjorde det och då kom jag på "Dåligt", nu när jag halkat ner till nästa åldersgrupp hoppas jag åtminstone kunna ligga på "Bra". Upp till bevis!
coopertest

Inga kommentarer: