fredag 5 april 2013

Kadens och träningsprogram till Vätternrundan

Det spritter i cykelbenen men tiden räcker inte till just nu för att ta fram en cykel. Men drömma går ju...

Det här kadens är spännande i cykelvärlden (främst landsväg) och det finns lika många svar på den frågan som cyklister. Hittade dock en fråga kring detta som Mattias Reck svarat på enligt nedan:

En hög kadens ställer högre krav på central kapacitet (blod, hjärta lungor) medan lägre kadens ställer högre krav lokalt i just de muskler som arbetar. Så är man stark i benen och har lite sämre "flås" är det bättre att gå på tynger växlar uppför.

Håll runt 70 kadens i backarna och 90 på platten är mitt råd. Kadens skall även anpassas efter hur lång man är, anser jag. Längre personer har tjänar generellt på att hålla lägre kadens och vice versa för att uppnå en bra rörelseekonomi (göra av med lite energi).

Att man upplever uppförsbackar som jobbigt, jämfört med sina kompisar som man håller jämna steg med på platten brukar sammanfalla med att man väger mer än dem. Och då märks det först i backarna då farten på cykling på plan mark inte är beroende av kroppsvikt nästan alls utan bara av luftmotstånd. Som i sin tur mest är beroende på hur man sitter på cykeln och mindre på hur stor man är.

Jag försöker alltid hålla en hög kadens, även i uppförsbackarna (även om den sjunker) för att inte samla på mig syra när jag kör längre pass. Funkar för mig.
Mattias Reck
Mattias Reck har också satt ihop en hel del träningsprogram beroende på måltid och hur många veckor det är kvar till Vätternrundan. Kolla här. Och vet ni - nu är det exakt 10 veckor kvar till Vätternrundan. Cykla vänner, cykla!

Inga kommentarer: