söndag 20 januari 2013

Moratripp

Var med dottern på uttagningar till innebandygymnasiet (för henne, jag fick inte ens springa ett endaste litet beep-test). Ganska roligt att se synen som Mora har på innebandytjejer, vi fick nämligen träffa deras tränare för damlaget (som ligger högt i topp i superligan). Det är mycket funktionella kroppar, balans, vilja, att ge allt både på träning och match, kämparglädje som premieras. Stenhårt jobb också förstås. ALLA deras tjejer (från gymnasiet till superligan) försäsongstränar tillsammans. NIO pass i veckan som mest. Gulp. Var också glad att se att gymnasiet förutom det traditionella beep-testet också hade rörlighetstest, snabbhetstest (20 meter) samt jämfota längdhopp. De sistnämnda för att se hur mycket explosivitet som tjejerna har och har tränat upp.
Jag själv roade mig med att kika på testerna men också prova Mora Träningscenter på lördagen. Började med mitt löppass som innehöll några rejäla tempoökningar men ett ganska kort och hanterbart pass.
Efter det anslöt jag till kettlebellspasset. Det var... annorlunda. Vi började med uppvärmning och sedan några svingar innan vi slängde oss in i en cirkel som utfördes tre varv. Det var 8 eller 10 repetitioner av varje övning totalt 12 övningar. Allt från väderkvarn till utfall, running man (mage) och draken. I ett galet tempo. Man fick alltså inte välja sitt tempo utan målet var att hänga med i instruktörens helgalna tempo. Skaderisken var enligt mig enorm! Men de andra kanske körde i sitt eget tempo ändå (vilket jag också gjorde till slut).
Vi avslutade med en burpee-variant med en konstig sving som jag aldrig sett. 16 gånger två. Puls som hette duga men också en gnagande obehagskänsla, drog sönder något på höger hamstring i all stress. Nä, inget pass för mig men kul att prova något annat och många annorlunda övningar som jag kan anpassa till mina pass.

Såg också att de hade otroligt många leksaker där från Spartan - bulgarian bags, bollar och en massa kul. Synd att jag inte hann med något sådant pass.

Inga kommentarer: