torsdag 4 oktober 2012

Är jag vältränad?

Hittade en intressant frågeställning hos Petra:

Hej Nicklas!
Vem är egentligen mest vältränad – någon som bara kör styrketräning och är grymt stark och har låg fettprocent, eller någon som endast kör hård konditionsträning som löpning?
/Anna

SVAR:
Hej Anna,
tack för din korta men också mycket komplicerade fråga. Att vara vältränad kan tolkas på olika sätt och görs så av olika personer. Jag skulle säga att för att vara vältränad så krävs det flera olika komponenter så som till exempel kondition/syreupptag, styrka, explosivitet, rörlighet, koordination och balans/stabilitet.

I och med att detta handlar om två helt olika typer av träningar så skulle det vara som att jämföra äpplen och päron. Ska jag vara hård så skulle jag säga att så länge personen inte ligger i elitklass konditions- eller styrkemässigt och är så ensidigt tränad så är ingen av dem vältränade.

Detta är ju självklart min högst personliga uppfattning och som jag inledde svaret så finns det troligen lika många uppfattningar som det finns individer.

Hälsningar Nicklas

Hepp, skriver under på varenda ord. Kämpa på, kämpa på.....

Inga kommentarer: