söndag 5 augusti 2012

Hell Yeah - Sälen Aim Challenge 2012

Då är vi multisportare på riktigt, jag och MTB-räven. En summering av tävlingen är kanske på sin plats, jag förstår att ni längtat.... :)
Jag och familjen åkte upp tidigare för en miniweekend i Sälen innan jobbet drar igång på måndag. Vi cyklade (jag på MTB men Mannen och sonen testade också downhill), sprang, myste, slappade, laddade. Sonen var med på Mini-AIM och kammade hem en åttondeplacering, snyggt!
På fredag kväll kom även MTB-räven upp så vi åt en massa pasta, testade jambalayan (fast egentligen heter det något annat coolt som jag glömt bort) och nervöskissade hundra gånger. Och träffade Sofy, kul!
Lördag morgon, gemensam AIM-frukost där det pratades taktik och alla försökte lista ut hur kontrollerna skulle vara placerade i år. Våra mekaniker fixade cyklarna medan vi klädde på oss, fyllde på energi och vätska i Camelbak. Laddade. Genomgång 09:30, sedan till kartrepet där vi paxade den snabbaste kartan och väntade på att klockan skulle bli 10:00 så vi skulle få rycka kartan. Stod precis bakom Team Thule, världsmästarna, coolt.
Klockan slog 10:00 så vi tog vår karta, vecklade ut den och.... fattade ingenting. Kartan såg helt annorlunda ut än tidigare år, mycket svårare att hitta en "bana", kontrollerna låg utslängda här och var. Vi bestämde oss för att ta några kontroller i närheten för att komma igång.
Tog först en enkel (som jag hittat tidigare av misstag) och sedan till slack-line kontrollen som var över en sjö. Jag skulle ut på linan och MTB-räven höll i för allt  hon var värd. Både paret innan och efter oss ramlade i så lite nervös var jag men det gick superbra.
Nästa kontroll var klättring (bilderna ovan från Sofy), även där fick jag svinga mig upp. Sedan någon lättare kontroll vid vägen och under en bro där kollegan fick vada i en fjällbäck. Till tre kommande kontroller fick vi kämpa, det var uppför, uppför, uppför och en av dessa hade vi stora problem med att hitta.

Nu fick vi fatta ett beslut om fortsättning - liften upp på fjället eller cykeln. Vi valde cykeln och cyklade uppför fjället igen för att ta en lätt kontroll och en ute på myren. Klafs, klafs. Var på väg till en kontroll till på fjället men när vi såg hur leden såg ut så vände vi. Ännu mer teknisk cykling innan vi  hämtade en kontroll vid en underbar stensjö, sedan nerför en värstingpist med cykeln för att köra en jambalaya upp i "liften". Den fick jag äran att ta. Att klättra en sisådär 4 - 5 meter upp är ju inte riktigt min grej men det var bara att bita ihop. 15 härliga poäng.

Nu hade vi inga fler kontroller att ta i närområdet så vi cyklade hela vägen ner till Sälen by, typ 5 km nerförsbacke som vi visste att vi skulle uppför sen. Vi tog en paddlingskontroll och ytterligare en som låg väldigt många höjdmetrar upp igen.

Nu hade vi dryga timmen kvar, vi bestäme oss för att ta oss tillbaka mot målområdet för att inte riskera att komma försent. Tog ytterligare en kontroll genom klättring i en liftstolpe innan vi cyklade in i mål med 30 minuter tillgodo. Totalt fick vi ihop dryga 90 poäng. Vårt mål var 100 så vi nådde inte riktigt ända fram. Blev först ledsen över att vi hamnat sist bland damlagen (av de godkända) men såg sedan att vi slagit flera herr- och mixlag så då kändes det mycket bättre.
Erfarenheter - vi måste våga mer, ta oss längre bort och lita på att vi är cykelstarka! Vi hade lätt kunnat ta 10 - 30 poäng till när vi ändå var nere i byn. Vi borde också tagit kontrollerna i byn först och sedan plockat de som var närmare målet. Då hade vi vågat chansa mer. Men vi är grymt nöjda över vår insats, lite lätt blåslagen i dag här och var men sugna på revansch! Nästa år, då tar vi dubbelt så många poäng!

4 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

Bra jobbat! Första året är det lite knivigt sådär som du beskriver, jag återkommer med min rapport i såklart en inlänk så fler kan läsa om er tur!

Anonym sa...

Tack kompis för en rolig dag! Minst dubbelt så många nästa år:)
/Räven

Linda sa...

Ni är grymma!!:)

LinaTriathlet sa...

Häftigt!! Låter skoj :) bra jobbat!!