onsdag 11 juli 2012

Uppladdning Jubileumsmarathon

Hela 2011 var ett marathonfritt år för mig efter att ha sprungit Stockholm Marathon fem år i rad innan det. Konstigt år, tomt på något sätt. Men i år ska jag slå till med två marathon, bara för att. Det första av dem är på lördag. Oooops. Det är inte helt ultimat att ha en mara så här på semestern, uppladdning blir.... annorlunda. Träningen är gjord i och med mitt sista långpass på 25 km för en vecka sedan. Efter det är det finlir som gäller, några snabba pass, några håll-igång-benen-pass. Vila, äta, ladda mentalt.

Just i år har jag inte haft någon vettig plan för uppladdningen, det har blivit lite hoppsan-hejsan över det hela. Ta dagen som den kommer. Simmade ett Vansbrosim t ex. Inte helt optimalt känner jag av träningsvärken. Och när jag är i Finland på semester älskar jag att springa på alla barndomsstigar och underbara grusvägar, nu måste jag avväga om det är värt det eller inte. Trist.
Och en kolhydratuppladdning på vinegum från båten och finsk korv med finsk senap vet jag inte heller om det är det bästa. Eller så springer jag racerfort på det. Eller blir nya bajsmannen (ni vet han från Göteborgsvarvet med vita shorts och en..... olycka där i).

Några generella tips jag kan ge för er som springer er första mara på lördag:

1. Gör upp en plan, oavsett hur planen ser ut. Titta på banprofilen, se efter vart vätskekontrollerna är, hur lägger jag upp mitt lopp, har jag tidsmål eller ska jag bara genomföra, var ska jag börja öka om jag har krafter kvar osv. Otroligt värdefullt att veta innan för hjärnan samarbetar inte jättebra när du sprungit långt.

2. Dela upp loppet i delmål, kanske första milen, till vändningen osv. Tänk INTE hela loppet. Nu har du dessutom chansen att gå i mål efter 40 075 meter eller ta en extra slinga för att få ihop 42 195 meter. Och det bästa av allt - du behöver inte bestämma innan vilken sträcka du tar.

3. Sov och vila mycket veckan innan loppet. Kanske kan du inte sova ordentligt sista natten men då kan du trösta dig med att du har vilat rejält innan.

4. Om du inte testat att göra en kolhydrattömning innan, gör det inte nu. Lita på att du känner din kropp och gör som du brukar inför långpass. Ät extra kolhydrater, bra mat som din kropp behöver men inget överdrivet. Inte kul att stå på startlinjen med ballongkänsla. Tro mig, jag har testat.

5. Förbered kläder, grejer och allt du kan dagen innan. Se till att undanröja så många stressmoment som möjligt. Onödigt att slösa energi på en oladdad Garmin-klocka....

6. NJUT! Det här är egentligen den bästa veckan i en marathonträning, all träning är gjord, du kan ligga och pilla dig i naveln och bara invänta loppet, festen. Och vilken grej att vara med om, once-in-a-life-time-grej!
Själv fortsätter jag äta korv (och tårta), surfa, ladda mentalt, basta, ta någon kortare löpturer till, tar sedan båten på fredag kväll mot Stockholm, kliver av båten tiiiiidigt lördag morgon, äter frukost, softar, hämtar nummerlapp, äter lunch och sedan - njutspringer en jubileumsmara.
Min målbild - bilden efter förra maran då jag satte PB och var sjukt stolt.

1 kommentar:

Anki sa...

Stort lycka till nu! Själv har jag tyvärr fått sälja min startplats pga knäproblem. Har dock joggat 30 min utan smärta den här veckan så jag hoppas snart vara fit for fight i löpspåren igen..:)