måndag 18 juni 2012

Träningsplanering

Dags att blicka framåt. Ser att mina två stora kommande tävlingar är Vansbrosimmet (20 dagar kvar) och Jubileumsmarathon (26 dagar kvar). Men innan det har jag lyckats klämma in ett annat lopp i Orsa, Orsabajk'n. Nu när jag ändå har cyklat så mycket så kan jag ju lika gärna passa på att damma av MTB'n och köra ett race på midsommarafton. När vi ändå är i Orsa. Det passar ju så fint.

Orsabajk'n är 25 km MTB. Det finns också ett alterantiv att köra 15 km. Dessutom finns Orsakajt'n som är 25 km, 15 km eller 6 km löpning. En riktigt folkfest att få delta i innan sillen och nubbarna drar igång! För min del blir det inget fokus och ingen satsning, det blir en kul grej att få cykla i skogen bara. Återhämtning.
Men de andra loppen fokuserar jag förstås på. Framför allt marathon. Min löparform har inte varit den bästa på ett tag då fokus legat på cykling, så den måste slipas fram igen. Jag vill få till två bra långpass innan maran, gärna på kring 25 km. Sedan kortare pass mixat med bra kvalité. Långpassen måste jag springa denna vecka och så sista nästa vecka. Efter det bara snabba pass i två veckor för att slipa formen.

När det gäller Vansbrosimmet har jag inte simmat en meter sedan förra året. Dags att ta fram våtdräkten och se om den passar (det har ju hänt en del på kroppsformsfronten sedan ett år tillbaka). Jag hoppas kunna simma några gånger i öppet vatten innan loppet men med tanke på hur min kalender ser ut framåt så har jag inte alltför stora förhoppningar om några längre pass. Det blir som det blir. Jag ska bara genomföra i år, inga krav på tider eller annat. Vattentempaeratur just nu 13,5 grader. Brrrrrr.
Hoppas hinna hämta ut mitt Gainomax-paket i dag då förråden på bars och återhämtningsdryck börjar sina, julafton! Glöm inte att följa mig och mina kollegor här!

Inga kommentarer: