torsdag 7 juni 2012

Nationaldagen

Min andra nationaldag som svensk medborgare, den första firade jag så här. Den andra började med att klockan ringde vid sju (varför får jag aldrig sova när det är lediga dagar?). Ordentlig frukost och sedan fram med alla cykelkläderna som Mannen tvättat sedan Siljan Runt.

Planen var kring 100 km på cykel. Yr.no hade lovat finväder hela passet så jag skippade regnjackan. Hade helt OK ben och bra tempo, tyvärr blöt redan efter ett par kilometer eftersom det hade regnat under natten. Däremot hade vi köpt skoöverdrag som var rejält vattenavvisande så fötterna höll sig torra. Borde ha överdrag för rumpan också för den blir blöt direkt av allt skvättande från hjulet.
Vi tog vårt sedvanliga stopp med korv efter 5 mil. Underbart!

Ungefär nu började molnen dra ihop sig, det började dugga lite lätt. Inget man blir störd av men trist. Duggandet övergick efter en stund till regn. Dock stannade vi vid samma bro som förra gången och Mannen kissade vid samma björk som förra gången. Varför ändra ett vinnande koncept trots regn?
Efter ett vägval som vi försökte göra utefter hur molnen såg ut, öste regnet ner. Vi valde tydligen fel väg. Helt dygnsur och tre mil kvar. Suck. Vi bet ihop och körde vidare. Fick ihop nästan 100 km. Nöjd men frusen. Varm dusch, fleecetröja på, mat och efter det var jag så normal jag kan bli.
Glass, mystid med familjen, vinkade av Mannen och sonen när de drog iväg på fiskeäventyr. Slängde mig ner i soffan. Ladda för nästa pass, kettlebells. I dag var vi lagom många som kom på passet så alla fick köra hela passet med kulor. Härligt! Anna knäppte ett härligt kort som passade bra för dagen så det snor jag.

Hem och slappa lite till, mat och sedan film-mys med Mannen, Hamilton, se den! Toppade det hela med dagens andra paket Nogger-glass. Försvinnande god! Testa den!

Inga kommentarer: