söndag 15 januari 2012

Öppet Spår eller inte?

När jag anmälde mig till Öppet Spår visst jag att min träning skulle vara lite bristfällig innan loppet, det har mest bestått i att dricka kall öl på en varm sandstrand. Nu har verkligheten kommit i kapp och jag beslöt mig för att vänta med beslutet till efter helgen, då jag fått prova på skidorna en sväng i Sälen. Tyvärr hamnade ungefär ett ton snor i min näsa några dagar innan så testet blev inte riktigt rättvist.

Vasaloppet 2010: Förra året siktade jag på att ha ungefär 40 mil i benen innan Vasaloppet, det fixade jag nästan. Två lopp innan, Engelbrektshalvan (30 km) och Bessemerloppet (54 km). Vasaloppet var ändå ganska slitigt och jobbigt men då slet jag sönder axeln när vi fick stå och hänga i den fruktade backen en timme.

Öppet Spår 2011: Totalt 15,9 km i benen. Bättre teknik i år, ingen skada än så länge i alla fall. Öppet Spår ligger en vecka före Vasaloppet. Återstår 6 veckor exakt i dag. Vad kan jag göra på dessa veckor om allt vill sig väl?
Vecka 1: 2 pass i veckan + långpass på 15 km på helgen (totalt ca 30 km)
Vecka 2: 2 pass i veckan + långpass på 20 km på helgen (totalt 50 km)
Vecka 3: 2 pass i veckan varav ett på 25 km + Nike Blast på helgen (totalt 40 km)
Vecka 4: 2 pass i veckan + långpass på 35 km på helgen (60 km)
Vecka 5: 2 pass i veckan + långpass på 50 km på helgen (70 km)
Vecka 6: 2 lätta pass i veckan + Öppet Spår på söndag (ca 20 km)
Totalt närmare 30 mil. Om allt går väl. Om kroppen orkar med en stegring på detta sätt. Om jag ens vill. Och så kom det en festinbjudan till dagen innan Öppets Spår också. Något att sova på.

Inga kommentarer: