söndag 11 september 2011

Multisporttävling - the story

Lördag, dags för multisporttävling! Såg inte riktigt fram emot dagen, ryggen hade gjort primalskrik från torsdag natt och fredagen var ingen lek kan jag säga. Fick knapra på det det ena och det andra för att hålla mig på benen på jobbet. Dessutom en massa mil i bilen igen. Måste börja cykla, det är ju bara 20 mil tur och retur.

Laddningen gick helt åt fanders alltså, ringde både coach och kompanjon, förklarade läget, kanske inte blir någon start alls. Trött, sur, grinig, besviken. Men hur det än blev så jobbade jag stenhårt med rumpan, massor med stretch, massage, hela familjen var engagerad och masserade, bultade, stretchade. Sakta men säkert började de spända musklerna ge vika och jag kunde gå obehindrat. Jippiiie! Meddelar kompanjonen att det nog ska gå vägen.Lördag morgon var jag återigen riktigt stel och ryggen sade i från. Men jag lyssnade inte. Tänkte att om jag bara ser till att jag blir varm så kan jag stretcha ut det värsta.Vid 8:30 hämtade vi ut kartorna och började lägga upp dagens strategi. Som vanligt är säkerhet vårt motto. Inga chansningar, inga genvägar som känns osäkra, lämna cykeln om vi kan för vi är bättre på att löpa i terräng än cykla i terräng. Tävlingsgenomgång nedan, seriösa ledare, mycket information.Starten, med 46 lag (2 i varje) gick klockan 11:00. Prologen var 5 kontroller nära tävlingscentrum löpandes. Det gick snabbt, ca 1 km's löpning. Alla var ivriga att komma igång. Detta år fanns det två klasser - en lång och en kort. Vi valde den korta med beräknad vinnartid på 2,5 timmar, den långa hade 4,5 timmar.

Efter löpningen hoppade vi på cyklarna och cyklade stigar, grusvägar och släpade sist upp cykeln för ett berg till lokala slalombacken. Där begick vi vårt första misstag - vi "råkade" gå uppför slalombacken i stället för ner. Jag min tölp mindes att det fanns en kontroll där men det var ju inte förrän mycket senare den skulle tas. Grrrrr.

Ner snabbt, släppa cykeln och iväg på löpning. Vi visste att den här orienteringen skulle bli tuff. Inga riklinjer och massor med stigar som löper kors och tvärs. Mycket riktigt, den första stigen hittade vi ganska lätt, vi tog det lugnt och metodiskt. Till nästa kontroll hade vi väldigt svårt, massor med stigar igen, vi hade tänkt ta en genväg men kom "vilse" och backade tillbaka. Så höll vi på ett bra tag innan vi bestämde att chansa, vi gick genom skogen mot det håll vi trodde vi skulle. Det var nästan så tårarna sprutade när vi såg att coachen stod där hon lovat och vi faktiskt hittade henne. Seger! Nästa kontroll var enkel, sen skulle vi upp på den svåraste. En kontroll helt bortom stigsystem, bara försöka tyda kartan och gissa sig till. Det visade sig också vara väldigt många höjdmetrar att besegra i omöjlig terräng. Där gjorde vi av med en massa energi. Vi hade lite tur för ett par killar kom och frågade oss om vi hittat kontrollen, då trodde vi att vi hade en bra bit kvar. När vi sedan började se oss omkring hittade båda kontrollen precis bakom oss. Lite röta får man ha!

Ner till vägen igen och vidare tillbaka mot de många stigarna och slalombacken. Den här gången gick det lite lättare och vi pustade uppför slalombacken för sista kontrollen innan cykling. 8 km terränglöpning, inte helt lätt...

Nu följde en enkel cykling på grusvägar och stigar (som vi iofs inte kunde cykla på). Vidare till kanoterna. 8 km paddling, vår sämsta gren. Men av någon outgrundlig anledning gick paddlingen riktigt bra. Vi hade styr på kanoten och bara skyfflade på. Coachen stod med hurrarop och vätskepåfyllning rätt ner i kanoten. 8 hela kilometrar och dryga timmen tog paddlingen. Inga problem att ta kontrollerna, vi knappade dessutom in på några lag här. Starkt!

Vi började inse att vi skulle missa vårt mål på 5 timmar, men vad tusan, det var bara att köra på! Väl tillbaka med fast mark under fötterna återstod en kort cykling, simning för kompanjonen, kort cykel och 500 meter löpning in i mål. YES! Vi gjorde det igen! Vilket team vi är, Team Koskenkorva! Alla utom coachen på bilden nedan och ja, vi skålade i champagne.
Tiden blev 5:40 och när vi fick veta att vinnartiden blev 3:30 och inte 2:30 kändes det mycket bra. Firade stort på restaurang med en hel del tävlande och tävlingsledningen. Bea och rödvin, mmmm.Totalt blev sträckorna enligt nedan:

1 km löpning
5 km MTB
8 km löpning
8 km paddling
8 km MTB
0,5 km löpning

Slutsatser: Fin dag, bra tävling, kul med så många lag, bra med två klasser så vi slapp vara sist, bra också att vi valde kort klass då den långa var väldigt tuff, träna på mer orientering speciellt i obanad terräng (fast vi gjorde en riktigt bra orientering jämfört med många andra lag). Japp, bara på't igen!