måndag 15 augusti 2011

Det gör så ont

I dag har ungdomarna som utförde det omtalade lärarmordet fått sina respektive domar. Jag läser på Aftonbladets hemsida:

"Efter misshandeln kunde rättsläkare konstatera att Tommy hade omfattande frakturer i bröstkorgen, skallfrakturer, samt 26 skär- och stickskador över hela kroppen.
Under rättegången sa XXXXXXXX:
– Det kändes overkligt, att mitt våld dödade honom. Jag har varit med förr och det är inte så farligt som det ser ut."

Tidigare har samma person svarat på frågan varför han slog sönder fönstret för att ta sig in i trapphuset att det är så man gör, det är helt naturligt.

Det gör ont i mig, jag blir rädd och frustrerad. Så här svarar och tänker en 20 årig kille. Att det inte är så farligt som det ser ut. Att tro att man inte skadar en person genom att hoppa på dennes bröstkorg och huvud. Att sticka och skära någon 26 gånger utan att döda. Vad är det som händer? Varför denna avtrubbning?

Jag har min tes som jag ofta får mothugg för. Alla får ha sin syn och jag vet inte vad denna kille har för bakgrund som lett fram till dödsmisshandeln men jag kan inte låta bli att undra vilken verkan alla dessa löjligt våldsamma spel har på barn/ungdomar. Jag kanske är gammeldags men jag förbjuder mina barn att spela all sorts spel som bara går ut på att mörda, massakera osv. Givetvis handlar det om att jag kan styra (förhoppningsvis) vad barnen gör hemma och inte i så stor grad vad de gör hos kompisar, men jag tar ofta upp frågan, argumenterar, diskuterar.

Hoppas dessa tre ungdomar som deltog i mordet får ordning på sina liv och hittar ro för sina vilsna själar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med när det gäller smärtan jag känner för det som hänt och jag håller med dina tankar om spelens inverkan. En kompis till mig lät sin son kasta en hel kasse med spel efter Norgekatastrofen, tänk om fler kunde göra på samma sätt.

OCH

jag hoppas oxå att de kan få ro i sina vilsna själar.

tack för ett fint inlägg och en fin blogg/Cattis

www.cattisspringer.blogspot.com