tisdag 22 mars 2011

Från vår till vinter

Mycket bil och mycket jobb i går. Avslutade min vilodag på hotellet med sisådär 50 mail att besvara. I morse däremot hade jag 50 minuter spinning att erövra.
Tog några stora kliv från Scandic till World Class, klev upp på en cykel och sen var det bara att åka. Jag är ganska nyligen spinningfrälst, det tog lång tid innan jag förstod vitsen med att bara sitta och trampa runt och inte komma någon vart. Men nu börjar jag fatta. Slowstarter. I morse var jag inte en slowstarter. Instruktören (som för övrigt var väldigt mycket gravid) körde exakt tre minuters uppvärmning innan hon körde backe i grepp tre. Och backe igen. Och backe. Och backe. Ja, ni fattar. Under 47 minuter körde jag backe så jag nästan kräktes. Ingen vila mellan låtarna utan bara köra stenhårt. EN endast raksträcka fick vi. Den var exakt 3 minuter lång. Jisses vilket pass. Och något nytt var också att det var 50 minuter spinning, stenhård spinning med spända muskler, droppande panna, sen fick man om man ville stanna kvar 4 minuter och stretcha. Annorlunda men mycket effektivt. Jag kan ibland tycka att för mycket av spinningklassen går åt till uppvärmning, nedvarvning och stretch i stället för att köra järnet. Men jag är ju ingen spinninginstruktör så jag vet inte hur det "ska vara". Men jag vet att i dag gillade jag varje svettig minut.

Efter en massa möten åkte jag då bil. Från Heliga Birgitta
snöfria vägar
ända hem till min gata där det fortfarande är vinter.
På vägen passerade jag också en kär syn. Ett löfte om framtida segrar. Om man kikar riktigt noga ner mellan husen, skymtar man ett torg. Och vad händer där i juni då? Jo, det är ju starten till Vätternrundan, jihaaaa!
Nu har jag ändå trotsat blåsten och dragit iväg på dryga 5 km bli-av-med-bilåkande-löpning och därefter 30 minuter core för att väcka liv i mina döda coremuskler. Jag fortsätter stenhårt med min tuffa vecka. Nästa vecka är det medelvecka och veckan därefter återhämtningsvecka. Periodisering kallas det visst!

Inga kommentarer: