måndag 1 november 2010

November - nystart

I går hade jag en riktig mysdag, en hel eftermiddag för mig själv. Slogs med tankar om vad denna ocean av tid skulle ägnas åt. När familjemedlemmarna trappade av en efter en, började jag eftermiddagen med att läsa ut min bok, Baddaren, och snacksa på chips och godis som blivit kvar efter lördagsmyset. Sen stod valet mellan promenad eller sova. Promenadkompisen höll på med annat så jag sov en timme. Lyx. Efter det stod valet mellan spinning eller bara ta det lugnt. Med tanke på att kvällen skulle bjuda på en timme Functional Moves och en timme BodyCombat, var jag klok (?) och valde att ta det lugnt. Åkte till gymmet och snackade skit, förberedde för pass, städade, tände levande ljus och bara myste. Åt till och med middag på gymmet (middag var och ta i, en fryst kycklingpaj blev det i receptionen). Läste samtidigt nya numret av ToppHälsa, måste säga att den tidningen verkligen har skärpt till sig. Otroligt många intressanta artiklar, inte minst den om Carolina Gynning. Man kan tycka vad man vill om henne men intressant, det är hon. Speciellt nu när hon slängt tutt-kuddarna (fast inte alla väl?) och börjat ägna sig åt löpning i stället.

I dag är det november. Såg i går på många bloggar, speciellt de bloggar som handlar om Triathlon, att det är dags att köra igång sin träning igen. Vilan är över. Och jag ska också kickstarta mitt november med att ägna mig åt kosten. Har som bekant fått analysen klar och den var inte så positiv. Enligt PT'n äter jag tydligen alldeles för mycket onyttigheter (nähä?), har fel balans mellan fett och protein (35 % fett och 15 % protein) dessutom med "fel" fett. Det jag främst måste tänka på är att peta i mig mer protein, mycket mer. Protein snabbar upp återhämtning och bygger muskler, vem vill inte det?

Så i dag startar mitt kostprogram. Jag kommer först och främst att ändra på min frukost de dagar jag äter hemma, de dagar jag sover borta ska jag försöka anpassa det så mycket som möjligt till programmet. Exempel på frukost från PT'n är:
1. Havregrynsgröt-mix (0,5 dl havregryn, 0,5 dl rågflingor, 1 msk linfrön, 1 msk solrosfrön) med 20 gram torkad frukt, lättmjölk

2. Specialmusli (1 dl branflakes, 0,5 dl rågflingor, 2 msk linfrön, 1 msk solrosfrön, torkad frukt) och lättfil

3. Proteinfrukost med 1 grov skiva bröd, 4 skivor skinka eller kalkon, 3 stekta/kokta äggvitor, 1 glas lättmjölk

Så i väg till ICA och handla havregryn, rågflingor, linfrån och solrosfrön, verkar bli ett stadigt inslag i menyn framöver. Och mjölk, det har jag inte druckit sedan barnsben....

När det gäller luncherna ska jag "bara" försöka tänka mig för så jag får i mig mycket mer protein och mindre fett/kolhydrater. Mellanmålen måste jag också börja planera mer, men det tar jag som steg två.....

Inga kommentarer: